Teknikprogrammet

Teknikspets

Vill du uppfinna framtidens smarta tekniska lösningar?

En Sverigeunik utbildning som sker i samarbete med Mälardalens universitet. Det är en högskoleförberedande utbildning som fokuserar på IoT, Cloud och AI. Du kommer arbeta mycket i projekt som utvecklar din problemlösnings- och samarbetsförmåga.

Du lär dig bland annat:

Visualisering och interaktion
Dataanalys
Fördjupade tekniska kunskaper
Programmering
IoT (Internet of Things)
AI (Artificiell Intelligens)
Cloud
Ansökningskod:
TEROBVS
Kursblad:
Ladda ner

Om utbildningen

Spetsutbildningen är en Sverigeunik gymnasieutbildning som sker i samarbete med Mälardalens universitet där du kan läsa 30 hp. Du kommer lära dig mycket programmering, IoT (internet of things), Cloud och artificiell intelligens (AI). Du lär dig samarbeta med andra elever, företag, universitet och experter på området och du kan nå längre än på något annat teknikprogram i vårt land.  För att förstå helheten så får du göra många spännande projekt som integrerar de olika kunskaperna.

Utbildningen tar fasta på den revolution som sker just nu inom dataområdet. Artificiell intelligens är det genomgående temat. Det innebär att du får programmera mycket, jobba med uppkopplade prylar (Internet of things), robotteknik och cloud. Du kommer även utveckla intelligenta webbsidor och appar.

Efterfrågan på nyfikna, innovativa och tekniskt kunniga medarbetare med vår inriktning är stor i både befintliga och nya företag som växer fram på marknaden. Hos oss får du lära dig allt från början utan att särskilda förkunskaper krävs. Det viktiga är att du tycker om teknik och matematik och är nyfiken på den tekniska utveckling som nu förändrar världen. Vi vill sikta mot stjärnorna

Tekniken
Inriktningen innehåller 700 poäng teknik och har stort fokus på programmering. Utöver två rena programmeringskurser ingår även mycket programmering i övriga kurser. Hos oss lär du dig tillämpa programmering som en del av hela teknikprocessen. Inom tekniken läser vi kurserna i block genom olika projekt. I projektet ”En ljus idé” får du exempelvis designa och bygga en lampa samt förse den med styrning via app, rörelse eller annat. I projektet ingår kurserna Teknik 1, Programmering 1 samt Konstruktion 1. ”Självkörande robotar” är ett annat projektexempel som innehåller såväl konstruktion och elektronik som programmering. Under år 2 och 3 bygger du på dina kunskaper med AI (artificiell intelligens) och behandling av större mängder data. Samarbetet med företag ökar och du får större utrymme för innovation och utveckling, särskilt i gymnasiearbetet. Efter utbildningen kommer du att behärska områden som Internet of Things, Cloud, AI och hur framtidens system och tjänster byggs från dessa områden.

Arbetssätt
Att läsa kurserna i block är en förutsättning för arbete i projekt med mer sammanhängande tid på schemat – ett arbetssätt som bidrar till bättre studier och mindre stress. Samarbete genomsyrar utbildningens arbetssätt och du får lära dig att driva projekt enskilt och i grupp. Innovation och entreprenörskap är naturliga inslag och du tränar din kreativa förmåga under hela utbildningen.

Samarbete med företag
Vi har varje månad spännande gästföreläsare som ger ytterligare perspektiv på en framtida karriär. Du kommer under din utbildning få möta många företag från olika branscher som har behov av den kompetens som du har. Genom det täta samarbetet med företag så kommer det vara möjligt att få intressanta sommarjobb! Vi lär oss massor på spetsen om modern teknik samtidigt som vi har det riktigt roligt.

Utbildningen passar dig som:

• Är intresserad av teknik och teknikutveckling
  • Gillar att lösa problem
  • Vill lära dig mer om programmering, IOT, Cloud, AI och spännande tillämpningar
  • Skulle vilja bli framtidens innovatör eller ingenjör

Vad kan jag göra efter studenten?

Du kan endera läsa vidare på universitet eller högskola, men du kan också arbeta. Exempel på yrken som kanske kan intressera dig som går spetsutbildningen är programmerare av olika appar och system eller ingenjör som kan arbeta med AI-lösningar, IT, IOT, användarinterface mm

Vår pedagogik (Film kommer start)

Inriktningsprofiler

Välj en av dessa profiler för din programfördjupning

Utöver inriktningkurserna finns tre valbara profiler beroende på intresse och vad du siktar på efter gymnasiet. Varje profil består av två kurser på 100p.

Unikt samarbete med Mälardalens universitet

Sverigeunik utbildning

Under dina tre år hos oss har du möjlighet att läsa 30 högskolepoäng på Mälardalens universitet, där även delar av kurserna genomförs. Lärare från MDU föreläser också på skolan. År 2 kan du välja att läsa Grundläggande programmering i Python (7,5 hp) och  år 3 kan du välja att läsa en kurs i Cloud Computing (7,5 hp) och Linux (5 hp) samt Samarbetande robotar (7,5 hp). Dessa möjligheter gör utbildningen sannolikt till Sveriges mest ambitiösa spetsutbildning.

“På vanliga teknikprogram känns det som att man håller på med den teknik som finns just nu, men vi håller på med den teknik som kommer att finnas i framtiden.”
Sofia Karlsson
,
Nuvarande Elev

Vårt samarbete med MDU (Film kommer snart)

Spets vs Produktion

Vet du inte vilket program du ska välja? Se vårt andra program nedan.

Sverigeunik!
Teknikprogrammet
Produktionsteknik

Vår inriktning produktionsteknik ger en bred utbildning inom teknikområdet. Du får fördjupa dig i hela processen från idé till konstruktion, produktion och företagande. Det är en högskoleförberedande utbildning där teori hela tiden omsätts till praktik och du tränas i problemlösning, samarbete och entreprenörskap.

Antal platser:

Stäng